alexjones.pl Technologia i nauka Kosmos Naukowcy potwierdzili, że jądro Słońca obraca się 4 razy szybciej od jego powierzchni
Kategoria: Kosmos   Czwartek, 03 sierpień 2017 02:33 Autor: Kaszuszka

Międzynarodowy zespół astronomów przedstawił wyniki swoich badań, z których wynika, że jądro najbliższej nam gwiazdy obraca się niemal 4 razy szybciej niż jej powierzchnia. Naukowcy są zaskoczeni, choć spekulowano nad tym już od ponad 20 lat. Niestety dotychczas nie udało się zmierzyć prędkości obrotowej jądra słonecznego.

Dzięki przeprowadzonym badaniom, które zostały opublikowane na łamach czasopisma Astronomy and Astrophysics, będziemy mogli lepiej poznać historię naszej gwiazdy oraz w jaki sposób się uformowała. Prędkość obrotowa może mieć wpływ na plamy słoneczne, które potrafią przyjmować rozmiary porównywalne do Ziemi, a nawet większe.

Astronomowie zajmowali się badaniem powierzchniowych fal akustycznych w atmosferze słonecznej. Część z nich przedostaje się do jądra gwiazdy, gdzie następnie oddziałują z falami grawitacyjnymi. Dzięki przeprowadzonym analizom udało się wykryć ruchy jądra słonecznego. Po dokładnym przestiudowaniu fal grawitacyjnych badacze precyzyjnie ustalili ile czasu potrzebuje fala akustyczna, aby przedostać się z powierzchni Słońca do wnętrza i z powrotem. "Podróż" ta zajmuje 4 godziny i 7 minut. Obliczono, że jądro słoneczne wykonuje jeden pełny obrót w ciągu 7 dni, natomiast powierzchnia gwiazdy potrzebuje 25 dni na równiku i 35 dni na biegunach.

Źródło: ESA

Odkrycia dokonano dzięki danym, które uzyskano na przestrzeni ponad 16 lat z pomocą instrumentu GOLF, który znajduje się na pokładzie sondy SOHO. Naukowcy będą mogli teraz prowadzić kolejne badania, aby dowiedzieć się w jaki sposób szybko obracające się jądro Słońca wpływa na jego powierzchnię oraz formowanie się plam słonecznych.

Źródło: zmianynaziemi.pl