alexjones.pl Technologia i nauka Kosmos Prawdopodobnie woda przedostaje się na powierzchnię księżyca Jowisza
Kategoria: Kosmos   Sobota, 09 marzec 2013 15:07 Napisał

Prawdopodobnie woda przedostaje się na powierzchnię księżyca Jowisza

Dwaj amerykańscy naukowcy stawiają hipotezę, że na Europie, księżycu Jowisza posiadającym prawdopodobnie podpowierzchniowy ocean, woda z wnętrza oceanu może przedostawać się na powierzchnię – informuje NASA.

Uważa się, że na księżycu Europa pod cienką warstwą lodu rozpościera się warstwa olbrzymiego oceanu. Od czasów misji sond Voyager (przeleciały koło Jowisza w roku 1979) i Galileo (krążyła wokół planety w latach 1995-2003), naukowcy spierają się na temat dokładnej budowy powierzchni tego księżyca.

W ramach badań, Mike Brown, astronom z California Institute of Technology w Pasadenie (USA) oraz Kevin Hand z NASA Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie, przeanalizowali dane uzyskane za pomocą 10-metrowego teleskopu Keck II, pracującego na Hawajach na górze Manua Kea. Wyniki opisali w artykule, który ukaże się w czasopiśmie „Astrophysical Journal”.

Brown i Hand rozpoczęli wykonywanie mapy rozmieszczenia lodu wodnego względem różnych innych substancji. Okazało się, że na Europie występują znaczące ilości lodu innego niż wodny. Naukowcy znaleźli też pomocą spektrometru OSIRIS struktury w widmie, których nigdy wcześniej nie wykryto na Europie. Naukowcy przetestowali w laboratorium różne możliwości i w końcu zidentyfikowali struktury widmowe jako wskazujące na obecność soli siarczanu magnezu – minerału zwanego epsomitem, który mógł powstać poprzez utlenianie minerałów pochodzących z wnętrza oceanu.

Według hipotezy siarczan magnezu może być wytwarzany poprzez reagowanie siarki wyrzuconej z jowiszowego księżyca Io z solą chlorku magnezu pochodzącą z oceanu Europy. Chlorki, takie jak chlorek sodu lub chlorek potasu, których występowanie jest oczekiwane na powierzchni Europy są trudne do wykrycia, bowiem nie posiadają wyraźnych struktur widmowych w podczerwieni. Natomiast siarczan magnezu takowe struktury posiada.

Księżyc Europa jest jednym z głównych obiektów w ramach poszukiwań możliwości występowania życia poza Ziemią. „To czego nauczyliśmy się z życia na Ziemi, to fakt, że w miejscach, gdzie jest ciekła woda, generalnie występuje życie. Nasz ziemski ocean jest słony. Być może słony ocean Europy także stanowi świetne miejsce do życia” uważa Kelvin Hand.

Do Jowisza leci amerykańska sonda kosmiczna JUNO. Z kolei Europejska Agencja Kosmiczna planuje wysłanie sondy JUICE, w której programie naukowym mają znaleźć się m.in. badania księżyca Europa.

Źródło artykułu: Nauka w Polsce