alexjones.pl Technologia i nauka Kosmos Nowe badania odległego kosmosu w spektrum podczerwieni
Kategoria: Kosmos   Niedziela, 14 kwiecień 2013 14:00 Autor: admin

Nowe badania odległego kosmosu w spektrum podczerwieni

W pewnych kolejnych etapach po narodzinach Wszechświata zaczęły tworzyć się galaktyki. Nikt dokładnie nie wie jak i kiedy to nastąpiło. Z powodu tego astronomowie nie są w stanie określić „rodowodu” naszej własnej galaktyki-Drogi Mlecznej. Wystrzelony w 1996 Teleskop kosmiczny Hubble’a wykonał jedno z najbardziej fascynujących zdjęć zwane jako HDF(Hubble Deep Field) które ukazało iż w pozornie ciemnym obszarze kosmosu występuje ogromna ilość galaktyk  które istniały już kiedy Wszechświat był poniżej 5% swojego obecnego wieku czyli ok 14 mld lat.

Astronomowie CfA  Matthew Ashby, Steve Willner, Giovanni Fazio, Jia-Sheng Huang, Lars Hernquist, Joe Hora i Howard Smith razem z międzynarodowym zespołem ich kolegów właśnie ukończyli badanie odległego kosmosu w spektrum podczerwieni używając instrumentu na Kosmicznym Teleskopie Spitzera. To badanie pozwoliło eksplorować  wszechświat z głębią i obszernością pola widzenia jakiego wcześniej nie osiągnięto. Wykryto galaktyki  o masie 15% Drogi Mlecznej, ich światło podróżowało przez ponad 12,7 mld lat(ponad 90% wieku Wszechświata). Dzięki temu zespół odkrył ok 300.000 galaktyk.

Nowe wyniki związane są z trzema kierunkami badań: ewolucji galaktyk, detekcji galaktyk z aktywnymi super-masywnymi czarnymi dziurami w ich jądrach i  zmiennych emisji z ów jąder. Co więcej to głębokie i szerokie pole badań pozwoliło zespołowi  badać nie tylko galaktyki ale również emisję podczerwieni  z źródeł zwanych „składnikiem rozproszonym”. Odkryto  iż  podczas gdy połowa kosmicznego światła podczerwonego pochodzi z odległych galaktyk, kolejna połowa  pochodzi właśnie z ów rozproszonego składnika którego pochodzenie jest nieznane. Mogą to być zalążki pierwszych galaktyk.

Badania mające na celu rozwiązanie tej zagadki będą trwały przez kolejne kilka lat.

Źródło artykułu: LosyZiemi.pl